Ferrari po ostrých soubojích vládly Slovakiaringu

GT3 2013

Slovenská cena přinesla struhující souboje ve sprintech i vytrvalostním závodě, v hlavních rolích nechyběly ani Scuderií Praha – Menxem připravované Ferrari 458 GT3 pro týmy RPD Racing a Dino&Co. V historicky nejtěsnějším dojezdu vytrvalostních závodů českého i slovenského šampionátu zvítězili Andy Studenič s Patrikem Tkáčem o dvě desetiny před Lubomírem Jakubíkem s Michalem Vorbou, čtvrtou příčku pak s Ferrari Challenge vybojovali Tomáš Kukučka s Petrom Vančem. V nedělním sprintu triumfoval Michael Vorba.

Poslední srpnový víkend se na Slovakiaring sjelo pestré a početné startovní pole, závody středoevropské zóny, Eset Cupu a mnoha národních mistrovství včetně slovenského a českého přilákaly velkou účast soutěžících i diváků. Ti pak se zadrženým dechem sledovali v sobotu i neděli řadu dramatických závodů, ve kterých často hrály hlavní roli vozy připravované Scuderií Praha.

Jako první přišel na řadu sobotní sprint, do kterého nastoupili Patrik Tkáč, Tomáš Kukučka a Josef Jakubík, na které čekaly tři desítky soupeřů. Prvně jmenovaný jel s vozem Ferrari 458 GT3, zatímco druzí dva s pohárovými Ferrari 458 Challenge. Tkáč od startu bojoval o pozice těsně pod stupni vítězů a pořadí se po soubojích s Piotrem Krawczykem a Attilou Bartou měnilo jako na houpačce. V nájezdu do poslední kola zkusil odvážný útok na čtvrtou příčku, ale menší výjezd do kačírku znamenal konečné šesté místo. Kukučka byl dlouho nejlépe postaveným jezdcem za getéčky, těsně před koncem ho ostrým manévrem po kontaktu předjel Csenk Ceyisakar a odmávnut byl na osmém místě. Josef Jakubík si v průběhu závodu polepšil o několik míst a v cíli byl čtrnáctý.

Zlatým hřebem sobotního programu byl vytrvalostní závod a jeho ráz jakoby určila i kvalifikace. V té byl o chloupek rychlejší Michael Vorba před Andym Studeničem, závod rozjížděli jejich parťáci Lubomír Jakubík a Patrik Tkáč. Jakubík po celý stint držel Tkáče za sebou, odstup však málokdy překročil jednu sekundu, chvíli s nimi bojoval i Miro Konopka, než musel s uvolněným nárazníkem na neplánovanou zastávku do boxů. Těsně před polovinou závodu pak proběhly zastávky i u obou červených Ferrari, po kterých měl Vorba náskok asi tří sekund na Studeniče. Ten záhy anuloval safety car a krátce po restartu musel Vorba trochu zpomalit při předjíždění jednoho z vozů o kolo. Zkušený Studenič nepotřeboval nijak pobízet a hned úspěšně zaútočil. V těsné formaci pak dvojice getétrojek letěla celý zbytek závodu, jejich časům se nikdo další ani zdaleka nepřiblížil. V prvním sektoru tratě měl lehce navrch Studenič, ve střední technické pasáži byl nepatrně rychlejší Vorba. Studenič velký tlak ustál bez jediné chyby a v cíli byl po dvou hodinách závodu o dvě desetiny před Vorbou. Velmi dobře si vedli i Vančo s Kukučkou za volantem Challenge, kteří bezchybnou jízdou vybojovali čtvrtou příčku, když se mezi ně a dvojici 458GT3 vklínili jen Konopkovci.

Do nedělního sprintu pak proběhla změna jezdců, Tkáč přepustil místo Studeničovi a Lubomír Jakubík Vorbovi. Oba profesionálové začali tam, kde skončili o den dříve – z triumfu v kvalifikaci se o osm setin radoval Studenič, Vorba byl druhý a za nimi skončil další z favoritů Štefan Rosina. Kukučka s Jozefem Jakubíkem sváděli své souboje ve středu pole. Start perfektně zvládnul Vorba, který šel po vnější stopě do vedení, zatímco Studenič uvíznul v první zatáčce za tradičně rychle startující Zondou a klesnul až na šesté místo. Před Vorbu se na pár zatáček dostal Dennis Waszek, ale Ferrari s číslem 44 rychle kontrovalo a o triumf Vorbu nepřipravilo ani přerušení závodu s následným restartem po havárii v šikaně. Studenič si postupně poradil jak s Herbeckovou Zondou, tak s Konopkovym Saleenem. Přes nejrychlejší kolo závodu už ale nestihnul zaútočit na třetího Waszka a skončil těsně pod stupni vítězů. Kukučka byl desátý, nejlepší za gétečky, jen pár sekund za ním byl Josef Jakubík na 14. příčce.

Zatímco vozy GT3 čeká pár týdnů příprav na dílně a do akce půjdou až na podzimní ceně Brna, Ferrari Challenge obratem vyrazí na Hockenheim, kde se hned tento víkend konají Ferrari Racing Days, kde nebude chybět ani exhibiční jízda Fernanda Alonsa s vozem F1. Scuderia Praha nasadí trojici vozů, ke Kukučkovi s Josefem Jakubíkem se připojí Robert Pergl.

Andy Studenič: „To byl závodní víkend jako řemen. Ve vytrvalostním závodě jsem dostal šanci, když Michala zbrzdil pomalejší vůz. Pak to byl až do konce v podstatě sprint, neustále na mě tlačil a jeli jsme neustále na naprosté hraně. Až do poslední zatáčky nebylo nic jisté, Michal dokázal brzdit o chloupek později než já a nesměl jsem mu dát sebemenší prostor. Divákům se takový souboj musel líbit. Vítězství je pro nás důležité nejen proto, že jsme jeli na domácí trati, ale i s ohledem na šampionát. Po vítězné kvalifikaci jsem ve sprintu chtěl samozřejmě dosáhnout na více než čtvrté místo, ale na startu mě předjela překoňovaná Zonda, která ale byla pomalá v první zatáčce a vnějškem mě předjelo hodně aut. Postupně jsem se dostával dopředu, k útoku na stupně vítězů chybělo jedno kolo navíc.

Patrik Tkáč: „S víkendem jsem spokojený zejména s vytrvalostním závodem, udržel jsem se v kontaktu s kolegy z RPD a Andy pak perfektně využil nabídnuté šance. Po startu jsme se naháněli s Lubem a Mirem Konopkou, takže můj stint utekl hodně rychle. Těsně před zastávkou jsem měl menší šanci předjet Luba, tentokrát to ale nevyšlo. Ve sprintu jsem snad už tradičně závodil hlavně s Piotrem Krawczykem, ve skupině jel i Attila Barta a pořadí se hodně měnilo. Na konci jsem zkusil vybrzdit SLS v první zatáčce, ale byl jsem malinko delší, přesto jsem rád, že jsem to aspoň zkusil.“

Michael Vorba: „Větší souboje během jednoho víkendu snad nepamatuju! Možná naposledy někdy ve formulích… Vytrvalostní závod Lubo perfektně rozjel a měli jsme na Dino&Co malý náskok, který bohužel vymazal safety car. Po restartu mě pak zbrzdil jeden z pomalejších vozů v klikaté vnitřní části okruhu a měl jsem kvůli tomu horší výjezd na zadní rovinku a Andy toho hned využil. Pak jsem na něj až do konce tlačil, ale nedal mi reálnou šanci na útok a nemělo smysl zkoušet nějaké kamikadze manévry. Musím poděkovat Lubovi, že mě nechal jet nedělní sprint. Pro diváky to musela být strhují podívaná se spoustou soubojů. Měl jsem lepší start než Andy a byť mě Dennis na chvíli předjel, rychle jsem mu to vrátil a pak jsem už situaci kontroloval. Z vítězství mám velkou radost, ale hned bych ho vyměnil za triumf ve vytrvalosti.“

Lubomír Jakubík: „Tentokrát musíme poblahopřát k vítězství kolegům z Dino&Co, byl to určitě náš nejtěsnější souboj. Vytrvalost jsem rozjel dobře, držel jsem se Mira a po jeho zastávce jsem držel bez větších problémů za sebou. Věřil jsem, že Michal nepustí Andyho, ale bohužel jsme měli smůlu na safety car a pak pomalejší vůz při předjíždění o kolo. Druhé místo nám malinko zkomplikovalo situaci v šampionátu, ale rozhodně se nevzdáváme a budeme dále bojovat.“

Tomáš Kukučka: „Za víkend jsem si pořádně zazávodil. V prvé řadě jsem rád, že ruka je už v pořádku a nijak mě nelimitovala při řízení. Jak pro sprinty, tak pro vytrvalostní závod platí, že jsme využili maximum příležitostí a porazily všechny vozy, které jsme porazit měli plus přidali pár dalších soupeřů jako bonus. Byl to pro mě i dobrý trénink na Ferrari Racing Days v Hockenheimu, kde tento víkend pojedu Ferrari Challenge.“
Peter Vančo: „Tentokrát měl větší porci víkendu Tomáš. Čtvrté místo ve vytrvalostním závodě bylo vzhledem ke kvalitě startovního pole pro nás maximem. Jsem rád, že jsem po startu za sebou udržel identické Ferrari 458 Challenge maďarského týmu, se kterým jel oficiální instruktor Ferrari Kemenator. Taky mě potěšilo, že jsem odjel zdaleka nejvyrovnanější stint letošní sezóny, časy byly vyrovnané.“

Josef Jakubík: „Závody jsem bral hlavně jako přípravu na Ferrari Challenge na Hockenheimu a mým cílem bylo být co nejblíže Tomášovi. To se mi v kvalifikacích dařilo, zlepšil jsem si moje osobní maximum na Slovakiaringu. V závodě se projevily jeho trochu větší zkušenosti, i tak jsem ale spokojený.“

Ivo Horn, šéf týmu: „V podstatě všechny závody pro nás byly nervy drásající, rozdíly mezi našimi jezdci byly minimální a trnuli jsme, aby nedošlo k nějaké kolizi. Všichni jezdci ale ukázali velký přehled a i těsné souboje proběhly bez vzájemných kontaktů, jednou s lepším koncem pro Dino&Co a podruhé pro RPD. Všechny naše vozy fungovaly po celý víkend bez problémů, stejně tak i zastávky v boxech proběhly rychle a hladce, takže poděkování všem mechanikům. Důležité je, že vozy jsou bez větších šrámů, hned v úterý nakládáme tři Challenge a zamíříme do Hockenheimu na Ferrari Racing Days.“