Mostecká sbírka vítězných pohárů

GT3 2013

Srpnové klání na mosteckém autodromu přineslo vozům připravovaných Menxem bohatou nadílku nejenom vítězných pohárů, když na pódiových místech nechyběli jezdci ani v jednom ze zúčastněných závodů.

Po červencové pauze pokračovaly boje v rámci středoevropské zóny i šampionátech Slovenské i České republiky na severu Čech. Menx jako tradičně už připravil vozy Ferrari 458 pro týmy RPD Racing a Dino&Co. Původní jezdecké plány doznaly těsně před začátkem víkendu změny, když Patrik Tkáč a Tomáš Kukučka nemohli být v sobotu v Mostě, v Dino&Co tak pro vytrvalostní závod vznikla nová dvojice Andy Studenič a Peter Vančo, zatímco RPD Racing setrval u posádky Lubomír Jakubík a Michael Vorba.

Sobotní dění zahájil první sprint, do kterého vyrážel Andy Studenič po perfektní kvalifikaci z první řady, Lubomír Jakubík stál hned za ním v řadě druhé, Peter Vančo s Challengem vyrážel z šesté řady. Hned v první šikaně po startu předvedl Studenič jak se jezdí krátké závody a bez zaváhání využil odkryté vnitřní stopy v druhé zatáčce šikany. Menší kolize s vozem Pagani naštěstí vůz zásadně nepoškodila a po zbytek závodu držel první místo. Neustále byl pod tlakem krajana Konopky, ale jízdou bez chyb nedal šanci k útoku a tu v nájezdu do posledního kola udělal jeho soupeř. Při brždění do šikany zezadu najel do červeného Ferrari, ale i tento kontakt vůz vydržel a Studenič tak první letošní start ve sprintu proměnil v první vítězství. Lubomír Jakubík, který jel letos sprint také poprvé, měl klidnější závod, v jeho počátku úspěšně odrazil pokusy Poláka Krawczyka a následně pronásledovatelům ujel, v cíli pak byl odmávnut na druhém místě. Peter Vančo s vozem Ferrari Challenge po startu z šesté řady absolvoval několik soubojů s vozy Porsche a BMW a nakonec byl v cíli 12. a udržel za sebou i silnější SLS GT3.

Před odpoledním závodem měl tým napilno, aby dal do kondice vůz GT3 pro Studeniče a Vanča, který byl poznamenán jizvami předchozích bojů. Vše se podařilo a díky perfektnímu výkonu Michaela Vorby v mokré kvalifikaci vyrážel Jakubík z pole position. Peter Vančo vyměnil Challenge za 458 GT3 a startoval z druhé řady. Jakubík přestál úvodní tlačenici bez úhony a v klidu držel třetí místo až do zastávky v boxech, zároveň minimalizoval ztrátu na rychlejší vozy. Vančo v nájezdu do šikany hned po startu musel částečně vyjet na trávu a po smyku se dostal na chvost pole. Pak už jel bez chyb a i přes chybějící zkušenosti s GT3 postupně zrychloval a prokousával se zpátky dopředu. Mechanici Menxu pak u obou vozů předvedli bezchybné bleskové zastávky, kterými obě posádky vydělaly na konkurenci. Když všechny posádky absolvovaly střídání, vedl Vorba s brzy komfortním náskokem jednoho kola na nejbližšího pronásledovatele, mohl tak v klidu jet na jistotu a šetřit vůz. Studenič pak dotáhnul stíhací jízdu, při které si zároveň připsal nejrychlejší kolo závodu, a dostal se na druhé místo.

V nedělním sprintu se do vozu s číslem 139 vrátil Patrik Tkáč a v kvalifikaci předvedl bratrovražedný boj s Lubomírem Jakubíkem. Zpočátku měl navrch druhý jmenovaný, Tkáč pak ale zrychlil, aby jeho čas v poslední chvíli Jakubík o desetinu znovu překonal. Dvě červené Ferrari 458 GT3 se tak srovnaly ve druhé řadě, Peter Vančo s Challengem vyrážel z řady sedmé. Jakubík s Tkáčem jezdili v těsné formaci hned od startu závodu, zatímco Vančo opět sváděl boj s vozy BMW a Porsche. Při jednom z předjížděcích manévrů však probrzdil a po kontaktu se soupeřem prorazil chladič, což znamenalo okamžité odstavení vozu. V daném místě pak pochopitelně zavlály žluté vlajky a právě při nich Polák Krawczyk předjel oba slovenské jezdce, za což byl po závodě penalizován. Na úrovni zelených vlajek se před Jakubíka dostal i Tkáč a v cíli pak byl nejlépe umístěným jezdcem ve slovenském šampionátu, absolutně třetí. Jakubík dojel hned za zkušeným matadorem Mirem Konopkou, celkově pátý a třetí ve slovenském šampionátu.

Další závody jsou na programu už za dva týdny na Slovakiaringu, kde pokračují národní šampionáty i středoevropská zóna.

Lubomír Jakubík: „Kdyby se malinko lépe vydařil nedělní sprint, byl by to perfektní víkend. První sprint proběhnul hladce, vyhnul jsem se kontaktům a druhé místo za Andym bylo nad očekávání. Ve vytrvalostním závodě jsem se soustředil na sebe a své tempo, věděl jsem, že nemá smysl se honit s Pagani a Štefanem Rosinou s SLS. Těší mě, že jsem jezdil vyrovnaná kola 1:37-1:38 a když pak soupeři měli menší problémy, Michal měl k dispozici komfortní náskok. V nedělním sprintu jsem pak držel třetí místo a jel vcelku na pohodu. Po Peťove havárii jsem se ve žluté zóně při průjezdu kolem díval, jestli je ok a ještě mě malinko vyrušila zpráva vysílačkou, a malinko jsem zaváhal před zelenou vlajkou, nicméně Krawczyk mě předjel ještě hodně daleko před ní.“

Michael Vorba: „Sobotní vítězství bylo jedno z těch snazších. Lubo závod perfektně rozjel a nejošidnější byly první kola po vystřídání, kdy na části okruhu trochu pršelo a jinde bylo sucho. Pak už jsem jel na pohodu a jenom kontroloval náskok, nemuseli jsme jet na hraně. Po odstoupení na Red Bull ringu jsme potřebovali vyhrát abychom zůstali v boji o titul a podařilo se.“

Andy Studenič: „Vydařený a akční víkend. Ve sprintu jsem viděl v první šikaně volné místo a šel jsem do něj. Došlo k menší kolizi, ale to patří ke sprintům, není čas vyčkávat a musíte jít po každé příležitosti, kterou vám soupeř nabídne. V posledním kole jsem dostal ránu zezadu od Mira Konopky, naštěstí jsem závod dokončil a vůz se dal připravit do vytrvalosti. Vzhledem k tomu, že Peter jel s GT3 poprvé, tak jsme s druhým místem spokojení, odjel dobrý stint a nakonec využili jsme všechny příležitosti. Defekt v závěru už na pořadí nic nezměnil, už několik kol jsem cítil, že se něco děje s pneumatikami. Naštěstí jsme měli dost velký náskok a i přes zastávku navíc druhou příčku udrželi.“

Peter Vančo: „V Mostě jsem jel poprvé a nebylo snadné si na něj zvyknout, zvláště po široké trati v Algarve. Na GT3 jsem si rychle zvyknul a jelo se mi s ním dobře, škoda smyku hned po startu, dostal jsem se jednou stranou do trávy. Ve sprintech s Challengem mě potěšily kvalifikace, kde se mi podařilo zajet dobré časy hned v prvních kolech na nových pneu. Myslím, že v prvním závodě jsem mohl skončit ještě o něco lépe. Ve druhém jsem bojoval s dvěma BMW a Porsche, při jednom z pokusů o předjetí bohužel došlo ke kolizi a tím závod skončil. Věděl jsem, že jsem rychlejší, ale měl jsem být trpělivější, je to poučení do budoucna.“

Patrik Tkáč: „V nedělním sprintu jsem se ani na chvíli nenudil. Od startu jsme se naháněli s Lubem a bojovali o třetí místo. On pak trošku zaváhal po žlutých vlajkách, před zelenou vlajkou přidal později a jsem přesvědčený, že jsem ho předjel za stanovištěm, kde už bylo závodění povolené. Pak jsem stíhal Krawczyka, který nás oba předjel na žlutých vlajkách, ale už nebylo kde ho předjet, v místech kde se dá eventuálně předjíždět, byly často žluté vlajky.“

Ivo Horn, šéf týmu Menx: „Z tohoto víkendu jsme vytěžili asi maximum možného. Vítězství Andyho ve sprintu trochu bolelo, ale stihli jsme vůz připravit na vytrvalostní závod včas. Lubo s Michalem odjeli perfektní závod, neudělali jedinou chybku a po zásluze slaví letošní druhé vítězství. Peter neměl jednoduchou roli, s GT3 jel poprvé s minimem tréninku a navíc v průběhu víkendu přesedal mezi Challengem a GT3. Až na zaváhání po startu jel nad očekávání a Andy znovu ukázal svoji rychlost. Dva double byly určitě nad plán. Velká pochvala patří týmu za rychlé zastávky obou vozů a jejich přípravu, v závodech jsme neměli žádné technické problémy.“