Předčasný konec závodu zabránil útoku na příčku nejvyšší

Slovakiaring 2011

Tým MenX s jezdci Jirko Malchárkem a Michaelem Vorbou patřil mezi hlavní hvězdy vytrvalostního závodu středoevropské zóny na Slovakiaringu. V tropickém počasí zažil tým horké chvíle při zastávce v boxech, kdy záď vozu na chvíli zachvátily plameny, po rychlém uhašení se vůz ale vrátil na trať a skvělou stíhací jízdu zastavila až červená vlajka, v té době už měl dva vedoucí vozy na dohled.

Na jihu Slovenska panovalo třetí srpnový týden opravdu letní počasí a sobotní dvouhodinový závod měl být hodně dramatický. Červené Ferrari 430 s číslem 101 rozjížděl už tradičně Jirko Malchárek a slovenský jezdec předvedl velmi dobrý stint s vyrovnanými časy na kolo, díky kterým byl v kontaktu s nejbližšími soupeři.

Rutinní zastávka v polovině závodu přinesla nechtěné drama, když po tankování nakrátko vyšlehly plameny nad zádí vozu, ty však mechanici dostali rychle pod kontrolu, zatímco jezdci chladnokrevně pokračovali ve střídání. Incident však stál tým 40 sekund. Vorba po návratu na trať jezdil nejrychlejší časy ze všech vozů na okruhu a rychle stahoval náskok konkurenčních Porsche na prvních dvou místech.

Závěr závodu sliboval atraktivní souboj, podle zajížděných kol měl Vorba dotáhnout své soupeře těsně před koncem závodu. Jenže ten byl nečekaně zkrácen, když na trati vyšlehly plameny z té době vedoucího Porsche Rudolfa Machánka a vedení závodu trošku necitlivě ukončilo závod, místo aby na trať vyjel zpomalovací vůz.

Následná situace motorsportu neudělala dobrou reklamu, organizátoři dlouho řešili výsledky, které se několikrát měnily, nakonec na stupních vítězů, stáli Malchárek s Vorbou na druhém místě. Ani to však ještě nebyl konec, v noci byly výsledky znovu opraveny a slovensko-česká posádka byla klasifikována jako třetí.

Jirko Malchárek: „Vůz fungoval velmi dobře a po zkušenostech z červencového závodu jsem se snažil více šetřit pneumatiky, což se podařilo a až do konce stintu jsem měl rychlé časy. Škoda zkrácení závodu, Michael soupeře stahoval a všichni jsme se těšili na velký souboj těsně před cílem.“

Michael Vorba: „První kola po střídání byla nepříjemná, protože ve voze byl cítit hasící prášek. Pak už to bylo lepší a mohl jsem jet naplno až do konce. Tým mi ukazoval ztrátu, která se rychle snižovala a to mě motivovalo dát do toho všechno. Velká škoda, že byl závod zkrácený, těšil jsem se na velký souboj v posledních kolech.“

Ivo Horn, šéf týmu: „V prvé řadě jsme rádi, že se při zastávce v boxu nikomu nic nestalo, teď musíme zjistit příčinu a přijmout opatření, aby se to neopakovalo. Jinak to byl velmi dobrý závod, ve kterém oba jezdci jeli rychle a bez chyb. samozřejmě nás problém mrzí, jinak bychom s přehledem vyhráli. Nakonec i tak bylo vítězství na dosah, bohužel závod byl zkrácen o přibližně 10 minut a těch pět šest kol nám chybělo. Předpisy FIA jsou jasné, ale je na zamyšlení, zda by se neměly upravit, aby nemohl vyhrát vůz, který zapříčiní červenou vlajku.“