Triumf ve vytrvalosti a stupně vítězů ve sprintu

GT3 2013

Během víkendu českého a slovenského šampionátu na Red Bull Ringu bylo pro MenX vrcholem vítězství ve vytrvalostním závodě posádky Patrik Tkáč a Andy Studenič, k tomu Patrik Tkáč přidal stupně vítězů v obou sprintech a dvojice Tomáš Kukučka a Peter Vančo „bednu“ ve vytrvalostním závodě.

Pod hradem Spielberg se odehrávalo druhé dějství závodů středoevropské zóny a také mezinárodních šampionátů České republiky i Slovenska, díky rakouským účastníkům bylo startovní pole proti Hungaroringu ve všech závodech větší a kvalitnější. MenX do víkendu nasadil čtveřici vozů, Patrik Tkáč s Ferrari 458 GT3 jel sprinty i vytrvalost, do sprintů zasáhli ještě Josef Jakubík a Peter Vančo s Ferrari 458 Challenge. Vančo spolu s Tomášem Kukučkou jeli i vytrvalostní závod, do kterého vyrazila i druhá „gététrojka“ 458 s Lubomírem Jakubíkem a Michaelem Vorbou.

Proměnlivé počasí u Zeltwegu důkladně prověřilo všechny účastníky, po pátečních suchých kvalifikacích se v sobotu jelo povětšinou na vodě, aby ve vytrvalostním závodu panovaly smíšené podmínky. Tkáč ve sprintu startoval ze druhé řady a hned postoupil na druhé místo, o které bojoval s Polákem Krawczykem, kterému nakonec těsně podlehnul. Pro slovenského jezdce je však velkým povzbuzením, že i v náročných podmínkách patřil mezi nejrychlejší jezdce závodu.

Dvouhodinový vytrvalostní závod byl vrcholem sobotního programu, pod zataženou oblohou vyrazil ze druhé řady Lubomír Jakubík, hned za ním startovali Patrik Tkáč a Peter Vančo. Rakouským pořadatelům se příliš nepovedl start s rozdělením a časovým odstupem cestovních vozů a placek, dramatické okamžiky prožil Patrik Tkáč, který po kolizi s vozem Pagani Zonda skončil v hodinách. Vůz naštěstí nebyl příliš poškozen a slovenský jezdec se rychle prokousával zpět na přední příčky. Lubomír Jakubík i Peter Vančo přestáli úvodní kola bez úhony a prvně jmenovaný držel medailovou pozici. S koncem první půlhodiny začalo silněji mrholit a posádka Jakubík-Vorba se rozhodla pro taktickou zastávku s přezutím na mokré pneumatiky a střídáním jezdců. V boxech v tu chvíli bylo velmi živo, přezouvala skoro polovina startovního pole. Přísun dešťových kapek ale záhy polevil a tak měli výhodu ti, kteří zariskovali s ponecháním suchých pneu, mezi které patřili i Patrik Tkáč a Peter Vančo.

Krátce před uplynutím první hodiny proběhla plánovaná zastávka a střídání ve voze 139, při které místo Patrika Tkáče usednul za volant zkušený Andy Studenič. Jen o pár okamžiků poté zastavil i Challenge a Petera Vanča vystřídal Tomáš Kukučka. Oba noví jezdci rychle chytili rytmus a Studenič společně s Vorbou v obou „gétéčkách“ byli nejrychlejšími jezdci na trati. Na Michaela Vorbu ale měla ještě čekat zastávka a střídání v boxech, jenže k té bohužel nedošlo. Ve voze českého jezdce náhle klesnul tlak oleje a vzápětí bylo po nadějích.

Bez problémů naštěstí fungovaly zbylé dva vozy a Andy Studenič se brzo dostal na druhé místo absolutního pořadí, když před ním byl jen rakouský vůz jedoucí mimo klasifikaci českého i slovenského šampionátu. Skvělý výkon předváděl Tomáš Kukučka, který stejně jako Studenič jel na suchých pneu a na vlhké trati kouzlil. S Ferrari 458 Challenge dokázal stíhat absolutně třetí Pagani Zonda GT1, po zvýšení intenzity deště se však raději soustředil na bezpečné dojetí do cíle, což platilo i pro Andyho Studeniče.

Posádka Patrik Tkáč a Andy Studenič se v cíli mohla radovat ze společného premiérového triumfu v českém i slovenském šampionátu, neméně spokojeni byli i Peter Vančo s Tomášem Kukučkou, kteří ve slovenském šampionátu skončili druzí, v českém pak třetí.

Program v neděli zakončil druhý sprint, do kterého nastoupili již jen Patrik Tkáč a Peter Vančo. A byl to právě prvně jmenovaný, kdo se postaral o nejlepší souboje závodu. Jeho těsný souboj nejprve s Polákem Krawczykem a v posledním kolem s českým soupeřem Kusínem zvedal diváky ze sedadel, aby nakonec skončil absolutně čtvrtý a druhý ve slovenském šampionátu. Peter Vančo vyrážel do závodu ze zadních řad a postupoval dopředu, vedle toho průběžně vylepšoval své maximum na rakouské trati, aby v cíli byl na 12. místě absolutně a sedmý ve třídě.

Patrik Tkáč: „S výkony a výsledky během tohoto víkendu jsem nadmíru spokojený. Nejakčnější byl poslední sprint, kde byly úžasné souboje a moc mě potěšilo, že jsem se dokázal prodrat na stupně vítězů, bylo to náročnější než v prvním sprintu, kde jsem startoval vpředu. Vytrvalostní závod byl vzhledem k velkému startovnímu poli a měnícímu se počasí hodně náročný. V prvním kole jsem měl kontakt se Zondou a po hodinách stíhal zbytek startovního pole z posledního místa. Dobře jsme se rozhodli u krátké přeháňky zůstat na suchých a Andy pak podal svůj obvyklý vysoký standard.“

Andy Studenič: „Nešťastný začátek, výborný konec. Patrik po úvodní kolizi je skvěle, prokousával se dopředu a správně jsme odhadli rozmary počasí. Už než jsem šel do vozu, tak jsem viděl, že máme velkou šanci a chtěl jsem ji využít. Skoro celý stint jsem jel naplno, vylepšoval pozici, až v závěru při zhoršených podmínkách a větších odstupech jsem jel na jistotu.“

Peter Vančo: „Z výsledku máme oba velkou radost, předčil naše očekávání. Po startu jsem byl hodně opatrný, přeci jen stále sbírám zkušenosti a nechtěl jsem udělat hloupou chybu. Když pak začalo trochu pršet, rozhodnul jsem se vydržet na suchých pneumatikách a bylo to správné rozhodnutí. Tomáš pak jel fantasticky. Sprinty byly zajímavé, v tom druhém jsem si dost zapředjížděl a jsem rád, že jsem si splnil cíl dostat se na 1:37.“

Tomáš Kukučka: „Skvělý závod, úžasný výsledek, ve slovenském šampionátu máme týmový double. Po vystřídání byla trať skoro suchá, pak začalo mrholit, ale suché pneumatiky byly pořád správnou volbou. Řízení bylo náročné, ale vůz fungoval skvěle a cítil jsem se dobře. Dokonce jsem se přibližoval k silnějšímu soupeři před námi, v závěru ale déšť zesílil. Rozhodli jsme se nepřezouvat, ale raději jsem jel hodně opatrně.“

Lubomír Jakubík: „Druhý vytrvalostní závod po sobě ovlivnily rozmary počasí, na rozdíl od Maďarska nám tentokráte strategie nevyšla, ale pořád byla šance ne dobrý výsledek. Po dramatickém startu se mi jelo dobře a držel jsem za sebou naše největší soupeře. Sezóna je ale ještě dlouhá a určitě se nevzdáváme.“

Michael Vorba: „Závod nedopadl ani zdaleka podle našich představ. Zariskovali jsme se strategií a vsadili na silnější déšť, který nepřišel. Konec přišel hodně rychle, v kokpitu nebylo žádné kritické varování, jen párkrát se v posledním kole objevil menší tlak oleje, ale žádné kritické hodnoty a najednou byl pak konec. Ztratili jsme cenné body, protože stupně vítězů byly pořád do té doby velmi reálné. Pozitivem je, že jinak jsme byli rychlí a vůz se na trati choval velmi dobře za všech podmínek.“

Josef Jakubík: „Zkrácený víkend splnil mé očekávání, chtěl jsem hlavně potrénovat na Brno. Kvůli proměnlivému počasí to bylo náročné, ale zase jsem získal hodně zkušeností a cítím, že s odjetými kilometry se průběžně zrychluji a lépe cítím vůz.“

Ivo Horn, šéf týmu: „Byl to víkend trochu smíšených pocitů. Velkou radost a obrovským povzbuzením jsou výkony Patrika Tkáče, který jak ve sprintu, tak ve vytrvalostním závodě s Andym Studeničem jel perfektně a zaslouženě si užívá pocit vítěze. Obrovské uznání také pro kluky v Challenge, které v nabitém startovním poli rozhodně nepatří mezi nejrychlejší. Oba jezdci ale předvedli bezchybné výkony v obtížných podmínkách a výsledné druhé resp. třetí místo ve vytrvalostním závodě je skvělým překvapením. Hodně nás mrzí odstoupení Luba Jakubíka s Michaelem Vorbou, v prvé řadě musíme analyzovat příčinu problému, jehož následky jsou jasné. Motor měl najeto sotva pětinu své životnosti, takže se muselo stát něco mimořádného, protože vozy 458 GT3 patří ve spolehlivosti mezi nejlepší na světě. Samozřejmě plně spolupracujeme s výrobcem na analýze, aby se něco podobného neopakovalo. Teď je nejdůležitější připravit se na příští týden a Brno. Jožo Jakubík bral sprinty hlavně jako trénink na příští víkend v Brně a prokázal zlepšující se výkony za všech podmínek.“

O nejbližším víkendu bude Menx znovu v akci, tentokráte na domácí trati v Brně. V rámci Superstar víkendu se představí ve Ferrari Challenge i GT Sprintu.